10 Tips om te consuminderen

Sinds dit jaar ben ik intensiever bezig met minimaliseren (en schreef daar ook een ‘how to’ over). Niet dat ik ooit een echte minimalist zal worden, maar ik merkte dat het hebben van minder spullen en dus minder rommel in huis me veel rust geeft. Dit voorjaar haalde ik minstens 20 vuilniszakken aan spullen uit mijn kasten die ik niet of nauwelijks gebruikte. Hoe dat ooit in mijn kleine huisje paste.. geen flauw idee.

Veel textiel (kleding, beddengoed etc), alles wat nog goed was doneerde ik aan het Leger des Heils. Boeken en dvd’s werden weggegeven en gedoneerd. Maar er waren toch ook veel dingen die rechtstreeks naar de (oud papier/glas/vuilnis) container konden.

Ondertussen begin ik weer de aandrang te voelen voor een volgende ronde ontrommelen/ontspullen. Maar ook om het minimaliseren nog wat verder door te voeren. En voor mij voelt bewust  ‘consuminderen’ als een volgende logische stap. Niet in de laatste plaats omdat het leven met een chronische ziekte ook de nodige geldzorgen met zich meebrengt, dus consuminderen helpt mij ook met het verlagen van financiële stress. En daarnaast help je het milieu ook een handje als je bewuster en duurzamer door het leven gaat. Win-win!

Daarom ik wil de volgende tips graag delen met iedereen die, om wat voor reden dan ook, net als ik wil, of moet, consuminderen.

 

1. Huishoudboekje bijhouden

Het klinkt misschien een beetje ouderwets, maar het bijhouden van een huishoudboekje is erg handig als je bewuster wil omgaan met je uitgaven. Heel logisch natuurlijk, maar helaas lijkt het toch een beetje een verloren praktijk tegenwoordig. Je kunt een huishoudboekje inderdaad ouderwets op papier bijhouden, maar je kunt het ook op je laptop/tablet/telefoon bijhouden in bijvoorbeeld Excel. Een voorbeeld hiervan vond ik op Pinterest:

Voorbeeld van een excel bestand voor je huishoudboekje

 

2. Stel een week-budget in

Reken je vaste inkomsten en uitgaven uit (appeltje eitje met je huishoudboekje bij de hand). Het bedrag wat je overhoud verdeel je dan in 5 weken (inderdaad, niet 4). Dan heb je een budget voor elke week. Het budget voor de 5e week is voor onverwachte maar noodzakelijke uitgaven, of om te sparen, of je geeft het uit aan een leuk uitje. Wat jij wil, het is jouw budget. 😉

Persoonlijk houd ik elke week een lijstje bij van mijn uitgaven, mocht ik onverhoopt toch een keer over m’n budget heengaan dan weet ik dat ik daar de komende weken rekening mee moet houden.

Mocht je geen idee hebben wat een ‘normaal’ bedrag is als budget, dan kun je kijken op de website van het Nibud, waar voor allerlei verschillende situaties realistische voorbeelden worden gegeven.

 

3. Gebruik een handige app voor je inkomsten en uitgaven

Mijn bank, ABN AMRO, heeft niet alleen een app voor internet bankieren, maar ook een app die automatisch al je uitgaven (maar ook je inkomsten) voor je bij kan houden in verschillende budgetten. De hoogte van deze budgetten stel je zelf in. Je kunt in één oogopslag zien hoeveel ruimte je nog hebt in elk budget. J kunt gelijk zien hoeveel je nog over hebt van je inkomsten tot je volgende pay-day. En er zijn mooie grafiekjes enzo. Teveel om hier verder op te noemen, maar ik ben fan van de app ABN AMRO Grip. 

Ik weet niet of andere banken soortgelijke handige apps hebben, heb jij een tip voor een goede app om je financiën in bij te houden dan horen we dat graag!

 

4. Bewust boodschappen doen

Klinkt misschien ook als een inkoppertje, maar maak een boodschappenlijst en houd je daar aan! Maar kijk ook van te voren goed naar wat er in de aanbieding is, daar kun je bijvoorbeeld weer rekening mee houden als je je weekmenu samenstelt (klik op de afbeelding).

weekmenu

Wat mij ook helpt is het bewustzijn van wat winkels allemaal doen om jou meer te laten kopen dan je eigenlijk van plan was. Gelijk als je de winkel binnenkomt wordt je om de oren geslagen met ‘aanbiedingen’, en als je goed naar die aanbiedingen kijkt kom je er achter dat het vaak maar een paar centen scheelt. Maar zo wordt je wel verleid om iets te kopen simpelweg omdat het in de aanbieding is. Producten die veel mensen dagelijks gebruiken staan vaak achterin de winkel, zodat je eerst langs een heleboel andere producten moet lopen. En de goedkopere producten staan juist weer in de onderste schappen, de duurdere merken staan op oog en grijp-hoogte. En als je dan uiteindelijk bij de kassa komt staan daar weer aanbiedingen en/of duur snoep in 1 stuks verpakkingen, in de hoop dat je die op het laatste moment dan ook maar op de band legt.

Dus boodschappenlijstje maken, oogkleppen op en gaan met die banaan. 😉

 

5. Inventaris bijhouden

Hangt natuurlijk samen met het boodschappenlijstje. Weet wat je nog in huis hebt, zodat je jezelf in de winkel niet af hoeft te vragen of je dit of dat toch niet nog nodig hebt. Het bijhouden van de inhoud van je koelkast/vriezer/voorraad kast kun je bijvoorbeeld doen met behulp van onze printable (klik op de afbeelding).

 

6. Ontrommelen/ontspullen

Wat voor de boodschappen geldt is ook zo voor je andere spullen in huis. Als je weet dat je nog 5 bloempotten in huis hebt, heb je er dan echt nog een nodig? En wat dacht je van je kledingkast, wie weet heb je daar nog wel wat verborgen schatten in liggen!

Weet wat je hebt, dan hoef je geen onnodige aankopen te doen.

En als je het moeilijk vind om hier een begin mee te maken, dan is onze ‘ont-rommelen in 30 dagen’ uitdaging misschien wel iets voor jou (klik op de afbeelding)

ontrommelen

 

7. Loze abonnementen opzeggen

Ga na of je abonnementen hebt (op bijvoorbeeld tijdschriften, Museumjaarkaart of wat dan ook) die je eigenlijk meer kosten dan ze je waard zijn. Beleef je er veel plezier aan en kun je het je veroorloven, dan natuurlijk lekker niets aan doen. Maar als er dingen zijn die toch maar in de papierbak belanden, of als je er niet vaak genoeg gebruik van maakt. Dan is het toch het opzeggen wel waard.

Via de website opzeggen.nl kun je voorbeeldbrieven vinden en opzegbrieven genereren.

 

8. Nieuwsbrieven van winkels afmelden

Ik werd zelf op een gegeven moment helemaal gek van alle ‘nieuwsbrieven’ en aanbiedingen die binnenkwamen op mijn mailadres. In eerste instantie zet je die dingen aan omdat je er of (eenmalig) korting bij krijgt of je hoopt dat er mooie aanbiedingen bij zitten. Maar toen ik me serieus afvroeg hoe vaak ik nou echt iets aan die nieuwsbrieven had, viel me dat vies tegen. Dus ik heb een nieuw beleid, elke keer als er zo’n nieuwsbrief binnenkomt dan scroll ik gelijk door naar beneden om me af te melden. Soms is het even zoeken, maar het staat er toch altijd in kleine lettertjes bij.

Minder verleiding en meer rust in je mailbox, niet verkeerd. 😉

 

9. Vaste lasten omlaag brengen

Bekijk goed wat de mogelijkheden zijn om je vaste lasten omlaag te brengen. Bewust omgaan met je gas/water/elektra is natuurlijk een goed begin, zeker op de lange termijn. Maar ook op de korte termijn kun je waarschijnlijk best iets vinden waarvan je de kosten vrij snel omlaag kunt brengen.

Zo zette ik het plus-pakket van mijn interactieve tv abonnement uit. Zo vaak keek ik toch niet naar de zenders die daar in zaten. En ook bij mijn telefoonrekening (die al niet heel hoog was) viel nog wat meer te bezuinigen. Met al die gratis wifi tegenwoordig is een grote internet-bundel dan echt nodig? En persoonlijk bel ik ook weinig, met Facetime en Whatsapp kom ik er ook wel. Dus ik ben naar de laagst mogelijke bundels van mijn provider gegaan.

Wat ook scheelt is dat ik zowel internet, tv en mijn mobiel bij dezelfde provider heb, daardoor krijg ik extra korting van ze!

Dus bedenk goed wat je echt nodig hebt en ga bij je providers/leveranciers na wat de mogelijkheden voor kortingen zijn.

 

10. Recyclen/upcyclen/zelf maken

Als laatste, voorlopig, misschien ben je bij het ontspullen ook dingen tegengekomen waarvan je erg twijfelt of je het weg zult doen. Misschien kun je het nog hergebruiken of zelfs opknappen. Geef de spullen die je hebt en (nog) niet weg wil doen een 2e leven. 😉

Maar ook dingen zelf maken kan vaak een boel schelen. Zo koop ik voor mijn katten geen speelgoed meer, dat maak ik makkelijk zelf. Want het kan die beestjes toch niet schelen waar het vandaan komt, als het maar leuk is. 😉 Maar ook dingen als wasmiddel en wasverzachter kun je prima zelf maken, en dat zijn toch wel dingen die behoorlijk aan de prijs kunnen zijn. En Christine liet eerder al zien dat je ontzettend leuk kunt knutselen met wc-rolletjes! (klik op de afbeelding)

Doe meer met minder! 😉

Ook bezig met minimaliseren en/of consuminderen, en heb je nog een goede tip dan horen we dat graag! Zo kunnen we elkaar weer een beetje helpen. <3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.