Goede voornemens volhouden

voornemens

Het nieuwe jaar is begonnen, voor veel mensen het uitgelezen moment om weer een lijstje goede voornemens op te stellen.

Om te voorkomen dat het bij voornemens blijft, geven we je vandaag een aantal tips hoe je eigenlijk je goede voornemens vol kunt houden.

champagner-toasting-new-year-s-eve-drink-large

Realistische doelen

Het is bij goede voornemens heel belangrijk dat ze realistisch zijn. Als het je voornemen is om te gaan stoppen met roken: ja, dat is realistisch. Is het je voornemen om minister-president van Nederland te worden? Misschien is dat nèt iets minder realistisch…

Heb je jouw goede voornemens ergens opgeschreven? Begin dan met het nalopen van het lijstje. Waarschijnlijk kan je niet met alle voornemens tegelijk aan de slag, dus kies er een aantal die realistisch zijn en waar je echt mee bezig wilt gaan. Ga bij jezelf na wat je precies wilt bereiken en welke acties je daar aan kunt koppelen. “Ik wil dit jaar gezonder leven” is daarbij te vaag; bedenk hoe je dit in gaat vullen. Bijvoorbeeld “ik ga elke week naar de sportschool” of “ik ga 5 keer per week gezond eten” (en wat is dan precies ‘gezond eten’? 😉 ).

food

Inplannen in je agenda

Nu je hebt bepaald met welke punten je in het nieuwe jaar aan de slag gaat, kan je ze gaan inplannen in je agenda. Dat klinkt wellicht een beetje flauw, maar als je wekelijks wilt gaan sporten, zet dan ook echt elke week deze tijd in je agenda. Dingen die niet per sé aan één moment gekoppeld zijn (bijv. elke maand een vriendin uitnodigen voor een etentje), kan je op de eerste van de maand in je agenda neerzetten, als ‘reminder’ om het voor die maand te regelen.

Zelf heb ik vorig jaar een lijst hiervoor aangemaakt in wunderlist, die mij er regelmatig aan herinnert om de fiets te nemen, mijn nagels te lakken of op de kidsproof site te kijken wat er die maand voor leuks te beleven is voor mijn oudste zoon.

opschrijven

Steun zoeken in je omgeving

Heb je een voornemen waarbij je wel wat hulp kunt gebruiken om het vol te houden, ga dan in je omgeving op zoek naar mensen die je kunnen helpen. Maak met je omgeving afspraken over je goede voornemen. Hoe kunnen mensen in jouw omgeving je helpen, op welke momenten mogen ze je aan je voornemen herinneren, op welke wijze, etc.

kaarsjes

Nieuwe gewoontes aanleren

Ik heb wel eens gelezen dat het gemiddeld 4 weken duurt voor je van een verandering een nieuwe gewoonte hebt gemaakt. Geef dus niet te snel op als je het moeilijk vindt om je goede voornemens vol te houden! Na een tijdje zul je merken dat je de reminders in je agenda misschien niet meer nodig hebt en je van je goede voornemen je nieuwe gedrag hebt gemaakt.

ochtend

Morgen weer een dag

Mocht het ondanks deze tips toch niet lukken om je goede voornemens vol te houden, bedenk dan: morgen is er weer een dag. Je hoeft niet per sé te wachten tot 1 januari voor je weer een nieuwe kans hebt om iets in je leven te veranderen, dat kan ook gewoon morgen! (En nee, dit mag je van ons niet als smoes gebruiken om te zondigen 😉 ) Veel succes gewenst!

Heb jij goede voornemens gemaakt, en denk je iets aan deze tips te gaan hebben? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.